PwC to globalna sieć przedsiębiorstw, która swoje oddziały ma w 158 krajach. W strukturach firmy zatrudnia ponad 250 tys. osób, które dostarczają klientom najwyższej jakości usługi w zakresie doradztwa biznesowego, podatkowo-prawnego oraz audytu. Razem z Michałem Przybylskim, Managerem Działu Innowacji i B+R porozmawialiśmy o rozwoju start-upów, a także o tym dlaczego korporacje coraz chętniej nawiązują współpracę z młodymi przedsiębiorcami.

Michał Przybylski
Manager w Dziale Innowacji i B+R,
PwC Polska

Enactus Poland: Co w dzisiejszym biznesie oznacza bycie innowacyjnym?

Michał Przybylski, Manager w Dziale Innowacji i B+R, PwC Polska: Bycie innowacyjnym to dla mnie przede wszystkim umiejętność patrzenia na biznes i otaczające nasz otoczenie szerzej niż jedynie z perspektywy tego co i w jaki sposób aktualnie robimy. Rolą liderów w organizacjach jest by wyznaczać nowe kierunki rozwoju, co wymaga myślenia pod kątem nowych usług, produktów a często też zupełnie nowych modeli biznesowych. Tym samym przedsiębiorcy jeśli chcą przetrwać muszą myśleć i działać innowacyjnie. Najważniejsze żebyśmy pamiętali, że innowacje to nie tylko rakiety kosmiczne czy roboty – innowacje różnej skali mogą zmieniać gospodarkę i całe otaczające nas otoczenie a kluczowe jest żeby nie tyle myśleć o innowacjach, co faktycznie rozwijać je, testować i wdrażać.

Korporacje w Polsce coraz chętniej nawiązują współpracę z raczkującymi startupami. Skąd Pana zdaniem wziął się  ten trend?

Jesteśmy coraz bardziej świadomi faktu, że innowacje w naszych firmach nie muszą pochodzić jedynie z wnętrza organizacji, pomysłów naszych pracowników i pracy działów badawczo-rozwojowych. Dzięki współpracy ze startupami możliwe jest monitorowanie trendów rynkowych i technologicznych, testowanie oraz docelowe wdrażanie innowacji kreowanych przez startupy w korporacjach. W praktyce wygląda to różnie, gdyż nasze rodzime korporacje dopiero raczkują w zakresie współpracy ze startupami, ale co do zasady współpraca na linii korporacja – startup powinna nieść korzyści dla obu stron. To co na pewno pomaga i pozwala większej ilości korporacji przetestować koncepcję współpracy ze startupami są dedykowane na ten cel środki publiczne. Program Scale Up, Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości jestem doskonałym przykładem animowania współpracy pomiędzy liderami biznesu oraz młodymi, innowacyjnymi startupami.

O studentach Enactus Poland mówi się, że to młodzi innowatorzy. Dlaczego nauczanie młodych ludzi przedsiębiorczych postaw jest tak ważne dla polskiego ekosystemu startupowego?

Uczelnie w Polsce nie przygotowują młodych ludzi do roli przedsiębiorcy i innowatora. Od najmłodszych lat nasz system edukacji uczy nas, że porażka jest czymś złym i powinniśmy się ich wystrzegać. Obserwując startupy, z którymi współpracujemy jako PwC mogę stwierdzić, że porażki i podejmowanie ryzyka to coś z czym młodzi przedsiębiorcy spotykają się każdego dnia. Na koniec dnia sukces osiągają ci, którzy są na tyle silni i zmotywowani by podnosić się po kolejnych porażkach i wytrwale dążą do celu. Sam jestem alumnem Enactus i wiem jak wiele nauczyły mnie pierwsze porażki jako lidera zespołu studenckiego w takich obszarach jak zarządzanie zespołem czy codzienne wyzwania związane z realizowanymi przez nas projektami. Szczerze zdziwiłem się jak wiele nauczyły mnie te doświadczenia i jak przełożyły się na moją pracę w PwC. Przedsiębiorczość to cecha, która nie jest ważna tylko przy prowadzeniu własnego startup’u, w korporacjach również najbardziej cenione są osoby, które nie wykonują swojej pracy od A do B tylko proponują własne rozwiązania i potrafią działać samodzielnie. Sam rekrutując młodych ludzi do mojego zespołu szukam osób o przedsiębiorczym podejściu, osób, które będą w stanie „zrobić różnice” i wnieść coś nowego i niepowtarzalnego do zespołu.

Jak PwC wspiera młode startupy?

Z perspektywy naszej firmy, mamy nasz własny program akceleracyjny – PwC Startup Collider. Celem akceleratora jest stworzenie biznesowej platformy do skalowania startupów, zapewniającej innowacyjnym przedsiębiorstwom z gotowymi rozwiązaniami B2B pomoc w rozwoju i wyskalowaniu ich biznesu na rynki zagraniczne w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Do Collidera szukamy już bardziej doświadczonych i rozwiniętych startupów, których rozwiązania i technologie mogą być potencjalnie wdrażane u naszych klientów. Jeśli chodzi o startupy na wcześniejszych etapach rozwoju to wspieramy je w ramach usług związanych z poszukiwaniem inwestora oraz bierzemy udział w licznych inicjatywach mentoringowych i konkursowych np. jako jury.

Jaką radę dałby Pan młodym ludziom, którzy chcieliby założyć swój własny biznes?

Zbierzcie trochę doświadczenia zanim wystartujecie z własnym biznesem. Istnieje teraz tyle możliwości i źródeł z których można czerpać wiedze i inspiracje, że wystarczy tylko chcieć się uczyć i podchodzić do życia z otwartą głową. Praktyki w startupie, który działa już na rynku i osiągnął sukces, praca w korporacji, mentoring, organizacje studenckie, wyjazd na wymianę zagraniczną, podróże czy wnikliwa obserwacja najbliższego otoczenia – to tylko kilka, najbardziej oczywistych możliwości zbierania doświadczenia. Może nie wydaje się to dla was teraz oczywiste i czytając historie z pierwszych stron gazet o 20 letnich startupowcach milionerach chcecie działać już, teraz, natychmiast, ale jako tylko kilka lat starszy kolega, który na co dzień pracuje ze startupami, polecam wam zebrać najpierw trochę doświadczenia zanim sami zabierzecie się za biznes. Sky’s the limit – to fakt, ale trzeba umieć odpalić i sterować rakietą którą chcecie polecieć 🙂

Dziękujemy.