Project Description

BoZeWsi

Seeing Possibilities

Projekt realizowany jest od 2011 roku i do dnia dzisiejszego prężnie się rozwija. Przy jego tworzeniu zainspirowaliśmy się możliwościami jakie zauważyliśmy w naszym regionie – województwie Pomorskim i na Kaszubach. Są to piękne okolice z licznymi, ale drobnymi gospodarstwami rolnymi. To stąd pochodzi wiele ekologicznych, wiejskich i co najważniejsze nisko przetworzonych produktów oraz przetworów. Wśród nich możemy znaleźć między innymi niepryskane owoce z pobliskich sadów, jak również wytwarzane z nich soki. Kolejnymi przykładami produktów są wędliny, miody, kozie sery, chleby i wiele innych. Wybór jest naprawdę ogromny. Jest to żywność zdecydowanie inna i na pewno dużo zdrowsza od tej łatwo dostępnej w miastach, którą można znaleźć na półkach w supermarketach. Często Rolnicy zajęci uprawą roli oraz prowadzeniem gospodarstw nie mają dość czasu, żeby dotrzeć do poszczególnych klientów, przez co zmuszeni są sprzedawać swoje produkty poprzez pośredników po bardzo niskich cenach. Taka sytuacja wpływa na poziom życia rolników, posiadających niewielkie gospodarstwa, niestosujących chemicznych nawozów i ponoszących wysokie koszty utrzymania.

Zauważyliśmy również, że ludność zamieszkująca w miastach ma ograniczony dostęp do zdrowych produktów z lokalnych gospodarstw.

Wpadliśmy na pomysł, by stworzyć sprawnie działający mechanizm łączący konsumenta z producentem, pomijając marżę pośredników. Zorganizowaliśmy dla lokalnych rolników bazar, który odbywa się dwa razy w tygodniu w samym centrum Gdyni. Rolnicy sprzedając na nim swoje produkty bezpośrednio klientom osiągają większe zyski. Dzięki wydłużonym godzinom otwarcia bazaru osoby pracujące również mogą zrobić na nim zakupy. Co więcej promujemy zdrową, ekologiczną i nisko przetworzoną żywność prosto od lokalnych rolników wśród młodych ludzi, rodzin z dziećmi a także osób starszych mieszkających w Trójmieście.

Taking Action

Pierwszym krokiem było nawiązanie kontaktu z kilkoma rolnikami, którzy początkowo bardzo sceptycznie podchodzili do naszego pomysłu i nie do końca wierzyli w sukces bazaru Bo Ze Wsi. Po licznych konwersacjach i długim przekonywaniu, kilkoro z nich zgodziło się sprzedawać swoje produkty na bazarze.

Zaczęliśmy od niewielkiego bazaru na terenie Gdańska. Początkowo odbywał się on raz w tygodniu – w każdy czwartek. Dzięki prowadzonym przez nas licznym działaniom marketingowym na terenie całego Trójmiasta takim jak m.in.: promowanie bazaru w social media, czy też podczas akcji promocyjnych, które polegały na zapraszaniu ludzi do odwiedzenia bazaru, liczba klientów systematycznie rosła. Zwiększaliśmy też liczbę wystawców i poszerzaliśmy zakres produktów. Po jakimś czasie okazało się, że liczba chętnych do robienia zakupów jest tak duża, i to nie tylko w Gdańsku, ale również w pozostałych częściach Trójmiasta, że podjęliśmy decyzję o otwarciu bazaru na terenie Gdyni. Zwiększyliśmy też częstotliwość bazaru. Odbywa się on dwa razy w tygodniu – w każdy czwartek i w sobotę. Oprócz zrobienia zakupów na bazarze jest wiele okazji do zaczerpnięcia porady dietetyka oraz wykonania pomiaru masy ciała.

Co roku organizujemy bazary tematyczne z okazji nadchodzących świąt: edycja bożonarodzeniowa oraz wielkanocna bazaru. Podczas tych bazarów zapewniany liczne atrakcje, takie jak warsztaty, których celem jest propagowanie zdrowych nawyków żywieniowych wśród najmłodszych.

Pamiętaliśmy też o edukacji najmłodszych. Równolegle do tego jak rozwijał się bazar Bo Ze Wsi prowadziliśmy ekolekcje w Trójmiejskich przedszkolach. Podczas, których dzieci z naszą pomocą założyły ogródki warzywne na przedszkolnych podwórkach.

Projekt zyskał również zainteresowanie wśród mediów. Napotkał na odzew ze strony radia jak i telewizji. Jeden z najpopularniejszych trójmiejskich portali internetowych zamieszczał informację o bazarze. Zyskaliśmy również wsparcie ze strony Prezydenta Miasta

 

Enabling Progress

Nasze działania mają realny wpływ na poprawę jakości życia drobnych rolników. Dzięki temu, że zorganizowaliśmy dla nich bazar osiągają wyższe przychody.

Ponadto mieszkańcy Trójmiasta mają łatwy dostęp do ekologicznej żywności prosto od rolników. Sami mogą podjąć świadomy wybór czy chcą odżywiać się zdrowo, produktami niezawierającymi chemii.

Wierzymy, że edukacja od najmłodszych lat jest najlepszą inwestycją w przyszłość dlatego pamiętamy o dzieciach. Poprzez nasze działania, uczymy najmłodsze pokolenia dobrych nawyków żywieniowych. Jesteśmy przekonani, że dzięki temu wejdą w dorosłość jako zdrowi, młodzi ludzie.

Jest projekt oparty na pomocy lokalnym wystawcom, poprzez zwiększenie ich przychodu i edukacji najmłodszych, jak również ich rodziców. Zwiększająca się świadomość społeczeństwa w temacie zdrowego odżywiania powoduje, że projekt cieszy się rosnącym zainteresowaniem. Mamy wielu stałych klientów oraz nieustannie przybywają do nas nowi, a to bardzo dobrze rokuje na przyszły rozwój projektu.

Project Info

Projekt realizowany przez zespół Enactus Uniwersytetu Gdańskiego

Organizacje i firmy zainteresowane współpracą przy projekcie prosimy o kontakt:

Angela Czyżewska
czyzewska.angela@gmail.com